Jednokomórkowe glony żyjące w wodzie stawu rybnego wykorzystują promieniowanie słoneczne w procesie fotosyntezy. Od ilości glonów i od intensywności światła zależy ilość wydzielonego przez nie tlenu. Na wykresie przedstawiono badane (w tych samych dniach) wczesną wiosną dobowe zmiany ilości tlenu rozpuszczonego w powierzchniowej (0-0,5 m)warstwie wody w trzech sąsiednich stawach (o podobnej ilości glonów): A, B i C.
Czy analiza tekstu i wykresu potwierdza prawdziwość poniższych stwierdzeń? Wybierz T (tak), jeśli stwierdzenie jest uzasadnione, lub N (nie) – jeśli jest nieuzasadnione.
Wybierz spośród podanych zestaw, w którym poprawnie przyporządkowano choroby do odpowiednich kategorii.
Barwa oczu u ludzi dziedziczy się jednogenowo. Barwa oczu niebieska jest cechą recesywną (a) w stosunku do barwy brązowej (A). Matka ma oczy brązowe i jest homozygotą dominującą, a ojciec ma oczy niebieskie.
Jaki kolor oczu będą miały ich dzieci? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A. Wszystkie dzieci tych rodziców będą miały oczy niebieskie.
B. Wszystkie dzieci tych rodziców będą miały oczy brązowe.
C. 50% dzieci będzie miało oczy niebieskie i 50% dzieci będzie miało oczy brązowe.
D. 75% dzieci będzie miało oczy brązowe, a 25% dzieci będzie miało oczy niebieskie.
Wskazówki:
Informacja, że dana cecha dziedziczy się jednogenowo jednoznacznie wskazuje, że nalezy zrobic tak zwaną szachownicę Punneta. Dostaliśmy także informacje o oznaczeniu alleli – A i a, nie wolno ich zmienić, muszą być użyte identyczne jak w poleceniu.
Na rysunku przedstawiono fragment układu okresowego pierwiastków.
W poniższych zdaniach podano informacje o pierwiastkach i ich tlenkach. Które to tlenki? Wybierz je spośród podanych A-E.
A. NO
B. NO2
C. MgO
D. SO2
E. SO3
Jacek zaplanował eksperyment z użyciem jednakowych gwoździ stalowych. Jego przebieg zilustrował rysunkiem.
Po kilku dniach obserwacji Jacek zapisał następujące wyniki.
Zaznacz T (tak), jeśli uzasadnienie jest trafne, lub N (nie) – jeśli jest nietrafne w odniesieniu do wykonanego eksperymentu.
Jacek wlał do probówki 4. wodę przegotowaną, ponieważ
Uczeń przeprowadził doświadczenie, którego przebieg przedstawiono na rysunku.
Który wniosek z przeprowadzonego doświadczenia jest poprawny? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A. W wyniku reakcji każdego metalu z wodą powstają zasady.
B. W wyniku reakcji sodu i wapnia z wodą powstają kwasy.
C. W wyniku reakcji sodu i wapnia z wodą powstają zasady.
D. W wyniku reakcji żelaza i miedzi z wodą powstają kwasy.
Na opakowaniu środka do udrożniania rur kanalizacyjnych zawierającego stały wodorotlenek sodu znajdują się następujące zdania: Uwaga! W żadnym wypadku nie wlewać wody do pojemnika z preparatem. W przypadku nieprzestrzegania tego ostrzeżenia zachodzi możliwość oparzenia wypryskującą cieczą!
Wybierz najlepsze wyjaśnienie tego ostrzeżenia spośród podanych.
A. Wodorotlenek sodu ulega gwałtownemu rozkładowi, gdy się go ogrzewa, i dlatego ciecz pryska.
B. Wodorotlenek sodu jest substancją żrącą i nie należy go rozpuszczać w wodzie, bo wtedy pryska.
C. Podczas rozpuszczania wodorotlenku sodu w wodzie wydzielają się znaczne ilości ciepła, wskutek czego ciecz wrze i pryska.
D. Wodorotlenek sodu szybko wchłania wodę i dlatego ciecz pryska.
W którym wierszu tabeli poprawnie scharakteryzowano wymienione węglowodory? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
Wzdłuż dróg krajowych umieszczone są w równych odstępach (co 100 m) biało-czerwone słupki. Tomek, jadąc z tatą samochodem, zauważył, że od pewnego czasu mijają je równo co 5 sekund. W pewnej chwili prędkość samochodu zaczęła stopniowo maleć. Tomek, kontynuując w tym czasie swoje obserwacje, otrzymał dwa kolejne wyniki.
Które spośród podanych niżej wyników (zapisanych w kolejności ich otrzymania) mógł uzyskać Tomek?
A. 4 s i 3 s
B. 3 s i 4 s
C. 6 s i 7 s
D. 7 s i 6 s
Na rysunku pokazano przecinanie sznurka w punkcie S za pomocą nożyczek.
Oceń prawdziwość poniższych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.
Uczniowie, podzieleni na cztery grupy (I-IV), otrzymali zadanie wyznaczenia mocy żarówki. W tym celu zbudowali obwody elektryczne, które przedstawili na schematach.
Która grupa uczniów poprawnie zbudowała obwód potrzebny do przeprowadzenia pomiaru? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A. I
B. II
C. III
D. IV