Najmniejszą jednostką żywego organizmu jest komórka. Zespół komórek
o podobnej budowie i pełniących podobną funkcję tworzy tkankę. Tkanki są elementami składowymi narządów.
Zaznacz odpowiedź, w której poprawnie uporządkowano elementy budowy organizmu od najmniej do najbardziej złożonego.
A. Neuron, tkanka nerwowa, mózg.
B. Mózg, tkanka nerwowa, neuron.
C. Tkanka nerwowa, mózg, neuron.
D. Tkanka nerwowa, neuron, mózg.
Poniżej podano przykłady postępowania czterech chłopców.
Adam, pracując w kawiarni, zazwyczaj obsługuje salę dla palących.
Michał kilka razy w tygodniu znajduje czas, by pograć w siatkówkę.
Marcin najchętniej je potrawy słone i tłuste.
Piotr ciągle objada się czekoladowymi batonikami.
Który z chłopców jest najmniej narażony na choroby układu krążenia? Zaznacz poprawną odpowiedź.
A. Adam.
B. Michał.
C. Marcin.
D. Piotr.
Na podstawie diagramów oceń, czy zdania są prawdziwe. Zaznacz TAK lub
NIE.
W powietrzu wydychanym jest więcej tlenu niż w powietrzu wdychanym.
TAK NIE
W powietrzu wydychanym jest więcej dwutlenku węgla niż w powietrzu
wdychanym.
TAK NIE
Przyporządkuj do nazwy organu rośliny jego główną funkcję. Wpisz do tabeli odpowiednie litery A, B, C lub D.
Na schemacie przedstawiono fragment sieci pokarmowej.
Na podstawie analizy schematu oceń, czy zdania są prawdziwe. Zaznacz TAK lub NIE.
1. Producentem, który dzięki energii słonecznej przekształca związki
nieorganiczne w organiczne, jest trawa.
TAK NIE
2. Konsumentem, który konkuruje z lisem o pokarm jest konik polny.
TAK NIE
Oceń, czy podane zdania dotyczące wody są prawdziwe. Zaznacz TAK lub NIE.
1. Cząsteczki wody składają się z atomów wodoru i tlenu.
TAK NIE
2. Po rozpuszczeniu cukru w wodzie powstanie zawiesina.
TAK NIE
Uzupełnij tekst wyrazem z ramki. Wpisz literę A, B lub C.
W wyniku spalania paliw zawierających azot i siarkę w powietrzu rośnie
stężenie tlenków azotu i tlenków siarki. Spadają one na ziemię rozpuszczone w kroplach deszczu, w śniegu i mgle.
Zjawisko to nazywa się ………………………. .
Tłuszcze są ważnym składnikiem odżywczym. Są przyjmowane z pokarmem. Dostarczają organizmom energii. Tłuszcze dzielimy na zwierzęce i roślinne. Zwierzęce są najczęściej stałe, a roślinne są płynne i nazywamy je olejami.
Oceń, czy zdania są prawdziwe. Zaznacz TAK lub NIE.
1. Spożywanie makaronu dostarcza organizmowi człowieka głównie tłuszczów.
TAK NIE
2. Z nasion rzepaku wyrabiany jest olej.
TAK NIE
Tomek do wody w zlewce dodał kilka kropli atramentu.
Uzupełnij zdanie, wykorzystując wyrazy z ramki. Wpisz literę A lub B.
Po dodaniu atramentu do wody …………….. .
Korozja to proces stopniowego niszczenia zachodzący na powierzchni metali i ich stopów wskutek oddziaływania środowiska. Przykładem korozji jest rdzewienie żelaza. W czasie rdzewienia żelazo łączy się z tlenem.
Które równanie reakcji chemicznej opisuje ten proces? Zaznacz poprawną odpowiedź.
Jakie wielkości fizyczne można zmierzyć za pomocą podanych przyrządów
pomiarowych?
Przyporządkuj do przyrządu pomiarowego odpowiednią wielkość fizyczną. Wpisz do tabeli litery A, B, C lub D.
Tomek zapisał w tabeli wyniki przeprowadzonych pomiarów.
Na podstawie analizy tabeli uzupełnij zdanie. Wykorzystaj określenia z ramki.
Ile razy zwiększyło się napięcie tyle razy ………………………….. natężenie prądu.
W tabeli przedstawiono gęstości niektórych substancji. Ciała pływają w cieczy, jeżeli ich średnia gęstość jest mniejsza od gęstości cieczy, w której są zanurzone.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Na podstawie tabeli można stwierdzić, że w wodzie utonie
A. kostka lodu.
B. korek od butelki.
C. kawałek szkła okiennego.
D. klocek z suchego drewna dębowego.
W pracowni szkolnej Tomek sporządził roztwór soli, który wstawił do
zamrażarki. Wyniki pomiarów temperatury roztworu przedstawiono w tabeli.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Na podstawie otrzymanych wyników można stwierdzić, że temperatura
krzepnięcia wody słonej jest równa
A. –12 °C
B. –2 °C
C. 1 °C
D. 4 °C
W sobotę Tomek wraz z rodzicami jechał samochodem z Krakowa do
Zakopanego. W poniedziałek opowiedział kolegom w szkole przebieg podróży.
Uzupełnij jego relację wyrazami z ramki. Wpisz literę A, B lub C.
1. Wyruszyliśmy z Krakowa o godzinie 1600. O 1630 szybkościomierz
wskazywał prędkość …………………. 90 km/h.
2. Pierwsze 60 km przejechaliśmy w ciągu godziny, tzn. prędkość …………………..
na tym odcinku trasy wyniosła 60 km/h.