Zaleszczotki żyją w ściółce leśnej, pod korą obumarłych drzew oraz w glebie. Mają ciało
podzielone na głowotułów i odwłok, cztery pary odnóży krocznych, gruczoły jadowe, a także
gruczoły przędne, które znajdują się na odnóżach gębowych. Zaleszczotki są też
pożytecznymi mieszkańcami uli, w których żywią się roztoczami szkodliwymi dla pszczół
i małymi gąsienicami owadów.
Uzupełnij zdanie. Wybierz właściwe odpowiedzi spośród podanych.
Zaleszczotki należą do A/B, ponieważ mają C/D.
A. pajęczaków
B. owadów
C. cztery pary odnóży krocznych
D. gruczoły jadowe
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F –
jeśli zdanie jest fałszywe.
Uczniowie badali wpływ różnych czynników na kiełkowanie nasion pewnej rośliny.
W tym celu przygotowali trzy zestawy z taką samą liczbą nasion i zapewnili im różne
warunki. Dokumentację doświadczenia przedstawili w tabeli. Znakiem „+” zaznaczyli
obecność danego czynnika w zestawie doświadczalnym, a znakiem „–” brak czynnika
w zestawie. Zapisali też wynik doświadczenia.
Oceń prawdziwość podanych informacji. Wybierz P, jeśli informacja jest prawdziwa,
albo F – jeśli jest fałszywa.
Na rysunku przedstawiono model klatki piersiowej, który uczniowie wykorzystali do
zilustrowania pewnego procesu.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Za pomocą tego modelu pokazano
A. współdziałanie żeber i mięśni klatki piersiowej podczas wdechu.
B. wymianę gazów oddechowych w płucach.
C. znaczenie przepony w wentylacji płuc.
D. wydawanie głosu.
Wiele grzybów występujących w lesie wytwarza owocniki nadziemne, w których powstają
zarodniki służące rozprzestrzenianiu grzyba w środowisku. Niektóre grzyby mają jednak
owocniki ukryte pod ziemią. Zapach podziemnego grzyba przywabia różne zwierzęta, m.in.
larwy chrząszczy, które odżywiają się grzybnią, a następnie przepoczwarczają się we wnętrzu
owocnika. Gdy opuszczają owocniki jako dorosłe osobniki, niosą na sobie liczne zarodniki
grzyba, które rozprzestrzeniają po okolicy.
Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie 1., 2., albo 3.
Opisana w tekście zależność między larwami chrząszcza i grzybami tworzącymi owocniki
pod ziemią to przykład
Rozwiązanie
A3
Pląsawica Huntingtona jest chorobą genetyczną, powodującą degenerację ośrodkowego
układu nerwowego. Objawia się zwykle w wieku 35–50 lat. Allel, który ją wywołuje, jest
dominujący, a gen znajduje się w autosomie.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Jeśli oboje rodzice są heterozygotami pod względem genu wywołującego pląsawicę
Huntingtona, to prawdopodobieństwo, że ich dzieci będą chore, wynosi
A. 100%.
B. 75%.
C. 50%.
D. 25%.
Tak zwane zięby Darwina, żyjące na wyspach Galapagos, żywią się owadami i nasionami
roślin. Od roku 1973 prowadzono analizę zwyczajów pokarmowych i wielkości dzioba zięb
z Galapagos. W czasie trzech długich okresów suszy na Isla Daphne Major (1977–1978,
1980 i 1982), z których jeden zakończył się wyjątkowo mokrym okresem wywołanym przez
El Niño (1983), zaobserwowano, że zmniejszyła się liczba owadów i małych nasion,
w wyniku czego głównym pokarmem ptaków stały się nasiona duże i ciężkie. Wiele zięb
w tym czasie zginęło, a większość tych, które przetrwały, miała dziób większy i grubszy.
W ciągu kilku pokoleń ptaki o większych dziobach stały się w populacji częstsze. Kiedy po
kolejnych mokrych okresach mniejsze nasiona ponownie stały się głównym źródłem pokarmu
zięb, wzrosła znacznie liczba ptaków o dziobie średniej wielkości.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Tekst opisuje przykład działania
A. doboru sztucznego.
B. konkurencji międzygatunkowej.
C. łańcucha pokarmowego.
D. doboru naturalnego.
Na rysunku przedstawiono fragment układu okresowego pierwiastków.
Schemat przedstawia mechanizm tworzenia wiązania jonowego między atomami dwóch
pierwiastków – metalem M i niemetalem X. Na schemacie kropkami oznaczono elektrony
walencyjne atomów obu pierwiastków.
W którym wierszu tabeli właściwie zidentyfikowano metal M oraz niemetal X tworzące
wiązanie jonowe według podanego schematu? Wybierz właściwą odpowiedź spośród
podanych.
Wodór występuje w przyrodzie w postaci trzech izotopów:
W użytych zapisach
oznaczono A – liczbę masową, Z – liczbę atomową.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli
zdanie jest fałszywe.
Dwaj uczniowie otrzymali zadanie sporządzenia roztworu wodnego azotanu(V) srebra.
Pierwszy wsypał kryształy AgNO3 do zlewki z wodą destylowaną i całość wymieszał
bagietką. Drugi zamiast wody destylowanej użył wody z kranu, która zawierała rozpuszczone
sole mineralne, m.in. chlorki.
Poniżej zamieszczono fragment tabeli rozpuszczalności soli w wodzie w temperaturze 25 °C.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli
zdanie jest fałszywe.
Poniżej podano wzory sumaryczne pięciu tlenków.
A. SO2
B. NO2
C. K2O
D. CO
E. SO3
W każdym z poniższych zdań zawarto informację o jednym z tych tlenków. Wybierz go
spośród podanych. Zaznacz jedną odpowiedź w każdym wierszu tabeli.
Uczniowie przygotowali dwa roztwory w ten sposób, że do rozpuszczalnika dodali
odpowiednią ilość substancji, którą chcieli rozpuścić. Skład tak powstałych roztworów
zilustrowali poniższym wykresem punktowym.
Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie 1. albo 2.
Stężenie równe 20% wyrażone w procentach masowych ma roztwór
W celu identyfikacji trzech gazów: etanu, etenu i etynu, przygotowano zestaw doświadczalny
przedstawiony na poniższym schemacie.
Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A, B albo C i jej uzasadnienie 1. albo 2.
Po przeprowadzeniu doświadczenia można było zidentyfikować jedynie
Na wykresie przedstawiono zależność drogi od czasu dla dwóch pociągów A i B
poruszających się po prostoliniowych odcinkach torów.
Która informacja jest fałszywa? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A. Pociąg A poruszał się z prędkością 40 m/s.
B. Prędkość pociągu B była o 20 m/s mniejsza od prędkości pociągu A.
C. W każdej sekundzie ruchu pociąg B przebywał 25 m.
D. W czasie 5 sekund pociąg A przebył dwukrotnie dłuższą drogę niż pociąg B.
Uczniowie wyznaczali ciepło właściwe wody. W tym celu ogrzali pewną ilość wody
za pomocą grzałki o mocy 600 W. Wyniki pomiarów zapisali w tabeli.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli
zdanie jest fałszywe.
Do dwóch naczyń w kształcie rurek o tej samej średnicy wlano taką samą ciecz. Poziomy
cieczy w naczyniach były różne. Wzajemną wysokość cieczy w naczyniach opisuje zależność
h1 = 2·h2.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli
zdanie jest fałszywe.