Jakie wielkości fizyczne można zmierzyć za pomocą podanych przyrządów
pomiarowych?
Przyporządkuj do przyrządu pomiarowego odpowiednią wielkość fizyczną. Wpisz do tabeli litery A, B, C lub D.
Tomek zapisał w tabeli wyniki przeprowadzonych pomiarów.
Na podstawie analizy tabeli uzupełnij zdanie. Wykorzystaj określenia z ramki.
Ile razy zwiększyło się napięcie tyle razy ………………………….. natężenie prądu.
W tabeli przedstawiono gęstości niektórych substancji. Ciała pływają w cieczy, jeżeli ich średnia gęstość jest mniejsza od gęstości cieczy, w której są zanurzone.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Na podstawie tabeli można stwierdzić, że w wodzie utonie
A. kostka lodu.
B. korek od butelki.
C. kawałek szkła okiennego.
D. klocek z suchego drewna dębowego.
W pracowni szkolnej Tomek sporządził roztwór soli, który wstawił do
zamrażarki. Wyniki pomiarów temperatury roztworu przedstawiono w tabeli.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Na podstawie otrzymanych wyników można stwierdzić, że temperatura
krzepnięcia wody słonej jest równa
A. –12 °C
B. –2 °C
C. 1 °C
D. 4 °C
W sobotę Tomek wraz z rodzicami jechał samochodem z Krakowa do
Zakopanego. W poniedziałek opowiedział kolegom w szkole przebieg podróży.
Uzupełnij jego relację wyrazami z ramki. Wpisz literę A, B lub C.
1. Wyruszyliśmy z Krakowa o godzinie 1600. O 1630 szybkościomierz
wskazywał prędkość …………………. 90 km/h.
2. Pierwsze 60 km przejechaliśmy w ciągu godziny, tzn. prędkość …………………..
na tym odcinku trasy wyniosła 60 km/h.
Wzdłuż dróg krajowych umieszczone są w równych odstępach (co 100 m) biało-czerwone słupki. Tomek, jadąc z tatą samochodem, zauważył, że od pewnego czasu mijają je równo co 5 sekund. W pewnej chwili prędkość samochodu zaczęła stopniowo maleć. Tomek, kontynuując w tym czasie swoje obserwacje, otrzymał dwa kolejne wyniki.
Które spośród podanych niżej wyników (zapisanych w kolejności ich otrzymania) mógł uzyskać Tomek?
A. 4 s i 3 s
B. 3 s i 4 s
C. 6 s i 7 s
D. 7 s i 6 s
Na rysunku pokazano przecinanie sznurka w punkcie S za pomocą nożyczek.
Oceń prawdziwość poniższych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.
Uczniowie, podzieleni na cztery grupy (I-IV), otrzymali zadanie wyznaczenia mocy żarówki. W tym celu zbudowali obwody elektryczne, które przedstawili na schematach.
Która grupa uczniów poprawnie zbudowała obwód potrzebny do przeprowadzenia pomiaru? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A. I
B. II
C. III
D. IV
Uczniowie, podzieleni na cztery grupy (I-IV), otrzymali zadanie wyznaczenia mocy żarówki. W tym celu zbudowali obwody elektryczne, które przedstawili na schematach.
Grupa, która poprawnie zbudowała obwód elektryczny, odczytała, że napięcie i natężenie prądu są równe odpowiednio: 4,5 V i 0,3 A. Za pomocą którego działania uczniowie obliczą moc żarówki? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
Uczennica wyznaczyła objętość zabawki o masie 20 g po zanurzeniu jej w menzurce z wodą za pomocą sztywnego, cienkiego drutu (patrz rysunek).
Następnie zdjęła zabawkę z drutu i wrzuciła ją do miski wypełnionej wodą (przyjmij gęstość wody równą 1g/cm3 ).
Czy zabawka będzie w misce pływać, czy zatonie? Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie 1. albo 2.
Janek ma wadę wzroku. Poniżej na uproszczonym rysunku przedstawiono bieg dwóch promieni świetlnych od przedmiotu do wnętrza jego oka.
Dokończ poniższe zdania: wybierz właściwe odpowiedzi spośród podanych.
Janek jest A / B.
W celu skorygowania wady wzroku powinien otrzymać soczewki okularowe o kształcie C / D.
Wagonik jedzie po prostoliniowym torze ze stałą prędkością. Na rysunkach
przedstawiono wagoniki i zapisano ich prędkości w chwili początkowej i po
10 sekundach. Strzałki wskazują kierunek ruchu.
Dokończ każde zdanie odpowiednią informacją z ramki. Wpisz literę A
albo B.
1. Siła wypadkowa działająca na wagonik, w opisanej sytuacji, ma wartość
_____
2. W ciągu 10 sekund wagonik przejedzie drogę równą _____
Tomek do naczynia z gorącą wodą włożył szklankę z zimną herbatą. Kasia do
naczynia z zimną wodą włożyła szklankę z gorącą herbatą.
Oceń, czy zdania są prawdziwe. Zaznacz TAK albo NIE.
1. Temperatura herbaty obniżyła się w doświadczeniu, które przeprowadziła
Kasia.
TAK NIE
2. W doświadczeniu, które przeprowadził Tomek, woda w naczyniu oddała
energię herbacie.
TAK NIE
Na rysunku przedstawiono schemat obwodu elektrycznego, w którym brakuje
jednego elementu.
Dokończ zdanie. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Żarówka w obwodzie zaświeci, jeżeli w zaznaczonym miejscu obwodu
wstawimy element oznaczony symbolem
Dwa jednakowe baloniki zawieszono na nitkach. Gdy baloniki naelektryzowano,
to oddaliły się od siebie tak, jak przedstawiono na rysunku.
Dokończ zdanie odpowiednią informacją z ramki. Wpisz literę A albo B.
Oznacza to, że baloniki na pewno są naelektryzowane ładunkami _____