Rysunek przedstawia zestaw doświadczalny, który został przygotowany przez uczniów na lekcję o fotosyntezie.
Zestaw I umieszczono w cieniu. Zestaw drugi ustawiono w miejscu silnie oświetlonym. Uczniowie liczyli pęcherzyki powietrza wydzielające się w probówce w czasie 2 minut.
1. Sformułuj problem badawczy do tego doświadczenia.
2. Jaki wniosek wypływa z przeprowadzonego doświadczenia?
Uzupełnij tabelę dobierając do nazwy rośliny (1-4) nazwę jadalnego(ych) organu(ów) i nazwę głównego produktu fotosyntezy (związku organicznego) magazynowanego w tym(ch) organach.
ORGANY: korzenie, łodygi, liście, owoce, nasiona
ZWIĄZKI ORGANICZNE: cukier, tłuszcz, białko
Na rysunkach przedstawiono zwierzęta zamieszkujące różne środowiska, prowadzące odmienny tryb życia, różniące się budową i wielkością ciała. Można je zaklasyfikować do różnych grup systematycznych i ekologicznych. Mają jednak jedną cechę wspólną.
1. Jaką wspólną cechę posiadają przedstawione zwierzęta?
2. Uzasadnij jakie znaczenie ma ta zdolność (umiejętność) dla życia tych zwierząt.
Do ssaków wytwarzających łożysko nie należy:
a. nietoperz
b. delfin
c. kolczatka
d. człowiek
Zaznacz poprawne dokończenie zdania: Węglowodanem (cukrem) złożonym stanowiącym materiał zapasowy w roślinach jest
a. glikogen.
b. glukoza.
c. skrobia.
d. celuloza.
Zewnętrzna warstwa skóry człowieka, która ulega złuszczaniu to:
a) nabłonek
b) naskórek
c) skóra właściwa
d) warstwa okrywająca