Magda i Beata, podczas burzy, postanowiły obliczyć, jak daleko od domku letniskowego,
w którym przebywały, uderzył piorun. W tym celu obserwowały błyskawice, nasłuchiwały
grzmotów i mierzyły czas, jaki upłynął od zaobserwowania błysku do usłyszenia grzmotu.
Prędkość rozchodzenia się dźwięku w powietrzu wynosi około 1200 km/h.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Jeśli od zaobserwowania błysku do usłyszenia grzmotu upłynęły 3 s, to piorun uderzył
w odległości około
A. 0,5 km
B. 1 km
C. 3 km
D. 3,6 km
Uczniowie obserwowali przebieg doświadczenia zilustrowanego na poniższym schemacie.
Uczniowie w czasie doświadczenia sporządzili notatkę, w której zapisali obserwacje oraz
wnioski.
1. Zawartość probówki zmieniła barwę.
2. W probówce zachodzi reakcja między kwasem i zasadą.
3. Produktem reakcji jest mydło o nazwie stearynian sodu.
4. Roztwór powstający w probówce zaczął się pienić.
Które zdania z notatki są wnioskami z przeprowadzonego doświadczenia? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A. 1. i 3.
B. 2. i 4.
C. 1. i 4.
D. 2. i 3.
W tabeli podano nazwy oraz wzory trzech węglowodorów, rozpoczynających szereg
homologiczny alkenów.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F − jeśli jest fałszywe.
W razie oparzeń kwasami, np. stężonym kwasem octowym (etanowym), należy skórę bardzo
dokładnie przemyć wodą. Następnie można zastosować wodny roztwór wodorowęglanu sodu
NaHCO3 o stężeniu procentowym równym 5%.
Ile gramów wodorowęglanu sodu NaHCO3 należy odważyć, aby przygotować
500 g wodnego roztworu stosowanego w razie oparzeń kwasem octowym (etanowym)? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A. 10 g
B. 15 g
C. 20 g
D. 25 g
Wykonano doświadczenie, którego przebieg zilustrowano na poniższym rysunku. Roztwory
użyte w doświadczeniu były bezbarwne i klarowne. Doświadczenie przeprowadzono
w temperaturze 25°C.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Azot, niezbędny do rozwoju roślin, może być dostarczany glebie w postaci nawozów. Masa
atomowa azotu jest równa 14 u.
W poniższej tabeli podano nazwy, wzory i wartości mas cząsteczkowych nawozów
zawierających azot.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Najwięcej gramów azotu dostarczymy glebie, gdy użyjemy 1 kg związku o wzorze
Na rysunku przedstawiono fragment układu okresowego pierwiastków.
Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie 1. albo 2.
Spośród dwóch pierwiastków wapń, sód ‒ właściwości bardziej zbliżone do magnezu ma
Na schemacie przedstawiono model cząsteczki pewnego tlenku.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Pierwiastkiem X jest
A. krzem.
B. azot.
C. węgiel.
D. siarka.
Przed tysiącami lat, w Europie, w wyniku rozdzielenia pierwotnego gatunku wrony przez
nasuwający się lądolód powstały dwie formy tego gatunku, różniące się wyglądem i miejscem
występowania – wrona czarna i wrona siwa. Pierwsza zamieszkuje zachodnią i południową
Europę, a druga występuje w północnej i wschodniej Europie.
Na podstawie tekstu oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Na nasiona chryzantemy wielkokwiatowej działano promieniowaniem jonizującym (gamma),
dzięki czemu otrzymano nowe odmiany tej rośliny o niespotykanych wcześniej barwach
i kształtach kwiatostanów.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Promieniowanie jonizujące spowodowało w komórkach chryzantem mutacje polegające na
zmianach
A. w budowie komórek tworzących tkanki.
B. w materiale genetycznym (w DNA).
C. w sposobie dziedziczenia cech.
D. w kodzie genetycznym.
Na rysunku przedstawiono przekrój serca człowieka. Strzałkami oznaczono kierunek
przepływu krwi.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Krew płynąca do serca wpływa żyłami do
A. obu komór.
B. obu przedsionków.
C. przedsionka lewego i komory lewej.
D. przedsionka prawego i komory prawej.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
We krwi człowieka występują bezjądrowe fragmenty komórek. Ich liczba w 1 mm3
krwi zdrowego człowieka wynosi od 200 do 400 tysięcy. Chronią one organizm przed utratą krwi, zatykają uszkodzenia naczyń krwionośnych i biorą udział w procesie krzepnięcia krwi.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Opisane składniki morfotyczne krwi to
A. płytki krwi.
B. krwinki czerwone.
C. krwinki białe – limfocyty B.
D. krwinki białe – limfocyty T.
Ekosystem składa się z części ożywionej, czyli biocenozy, i części nieożywionej, czyli biotopu.
Na schemacie pokazano kierunki obiegu materii i przepływu energii w ekosystemie.
Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie 1. albo 2.
Na rysunku przedstawiono pewne doświadczenie. Przygotowano cztery zestawy
doświadczalne. Do każdej probówki dodano kilka kropli brunatnego płynu Lugola, który
w obecności skrobi zmienia kolor na ciemnogranatowy. Wyniki doświadczenia podano
w tabeli.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
W tabeli przedstawiono dane dotyczące zbiorów i plonów ryżu w 2011 r. na świecie oraz
w wybranych państwach.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe,
albo F – jeśli zdanie jest fałszywe.
Na fragmencie mapy Europy zaznaczono granice państw i dwa miasta – Warszawę (W)
i Saloniki (S).
Samolot ze stolicy Polski do Salonik w Grecji przelatuje nad kilkoma państwami. Trasę
samolotu zaznaczono linią łączącą punkty W i S.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe,
albo F – jeśli zdanie jest fałszywe.