Do ssaków wytwarzających łożysko nie należy:
a. nietoperz
b. delfin
c. kolczatka
d. człowiek
Na rysunkach przedstawiono zwierzęta zamieszkujące różne środowiska, prowadzące odmienny tryb życia, różniące się budową i wielkością ciała. Można je zaklasyfikować do różnych grup systematycznych i ekologicznych. Mają jednak jedną cechę wspólną.
1. Jaką wspólną cechę posiadają przedstawione zwierzęta?
2. Uzasadnij jakie znaczenie ma ta zdolność (umiejętność) dla życia tych zwierząt.
Uzupełnij tabelę dobierając do nazwy rośliny (1-4) nazwę jadalnego(ych) organu(ów) i nazwę głównego produktu fotosyntezy (związku organicznego) magazynowanego w tym(ch) organach.
ORGANY: korzenie, łodygi, liście, owoce, nasiona
ZWIĄZKI ORGANICZNE: cukier, tłuszcz, białko
Rysunek przedstawia zestaw doświadczalny, który został przygotowany przez uczniów na lekcję o fotosyntezie.
Zestaw I umieszczono w cieniu. Zestaw drugi ustawiono w miejscu silnie oświetlonym. Uczniowie liczyli pęcherzyki powietrza wydzielające się w probówce w czasie 2 minut.
1. Sformułuj problem badawczy do tego doświadczenia.
2. Jaki wniosek wypływa z przeprowadzonego doświadczenia?
Podaj nazwy gatunków z ilustracji wybrane z zestawu: jasnota biała, pierwiosnek lekarski, borówka brusznica, borówka czernica, chrabąszcz majowy, wróbel, wilga, dzięcioł zielony, jeleń szlachetny, daniel, sarna, jelonek rogacz, mazurek, dzięcioł duży, łoś, szczygieł.
W grudniu 2018 roku w Polsce odbył się globalny szczyt klimatyczny. Wszystkie państwa uczestniczące przyjęły tzw. Pakiet Katowicki, czyli reguły światowej polityki klimatycznej na najbliższe lata. Celem jest zatrzymanie globalnego wzrostu temperatury przez ograniczenie emisji dwutlenku węgla.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
W jaki sposób Polska chce realizować redukcję emisji dwutlenku węgla?
a. Wprowadzanie nowych, czystych technologii przy spalaniu węgla.
b. Większe wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii, głównie geotermii.
c. Nowe nasadzenia leśne.
d. Wszystkie wymienione działania.