Do ssaków wytwarzających łożysko nie należy:
a. nietoperz
b. delfin
c. kolczatka
d. człowiek
Uzupełnij tabelę dobierając do nazwy rośliny (1-4) nazwę jadalnego(ych) organu(ów) i nazwę głównego produktu fotosyntezy (związku organicznego) magazynowanego w tym(ch) organach.
ORGANY: korzenie, łodygi, liście, owoce, nasiona
ZWIĄZKI ORGANICZNE: cukier, tłuszcz, białko
Rysunek przedstawia zestaw doświadczalny, który został przygotowany przez uczniów na lekcję o fotosyntezie.
Zestaw I umieszczono w cieniu. Zestaw drugi ustawiono w miejscu silnie oświetlonym. Uczniowie liczyli pęcherzyki powietrza wydzielające się w probówce w czasie 2 minut.
1. Sformułuj problem badawczy do tego doświadczenia.
2. Jaki wniosek wypływa z przeprowadzonego doświadczenia?
Oceń prawdziwość informacji z zakresu genetyki wpisując: P – prawda lub F – fałsz.
Zaznacz zestaw, w którym podano wyłącznie przykłady odruchów bezwarunkowych.
a. kaszel, gra na pianinie
b. łzawienie, tresura zwierząt
c. rozszerzanie się źrenicy oka w ciemności, wydzielanie się śliny na widok smacznego jedzenia
d. kichanie, zwężanie się źrenicy oka pod wpływem zbyt silnego światła
Rysunek przedstawia położenie płatów mózgu, w których znajdują się odpowiednie ośrodki nerwowe.
Zaznacz poprawnie zestawioną nazwę z literą oznaczającą położenie ośrodka kojarzenia, pisania i ruchu.
a. płat czołowy – D
b. płat czołowy – A
c. płat potyliczny – C
d. płat skroniowy – B