W układzie współrzędnych narysowano sześciokąt foremny o boku 2 tak, że jednym z jego
wierzchołków jest punkt (0, 0), a jeden z jego boków leży na osi x (rysunek)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Współrzędne wierzchołka K tego sześciokąta są równe
Do sześciokąta przedstawionego na rysunku w zadaniu 12. dorysowujemy kolejne takie same
sześciokąty. Umieszczamy je tak, jak na rysunku, aby każdy następny sześciokąt miał
z poprzednim dokładnie jeden wspólny wierzchołek oraz by jeden bok każdego sześciokąta
leżał na osi x. Poniżej przedstawiono dorysowane, zgodnie z tą regułą, sześciokąty, które
ponumerowano kolejnymi liczbami naturalnymi.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli
zdanie jest fałszywe.
Kasia ma 6 lat. Średnia arytmetyczna wieku Ani i Pawła jest równa 12 lat.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Średnia arytmetyczna wieku Kasi, Ani i Pawła jest równa
A. 6 lat.
B. 9 lat.
C. 10 lat.
D. 15 lat.
Na rysunku przedstawiono siatkę nietypowej sześciennej kostki do gry. Rzucamy jeden raz
taką kostką.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli
zdanie jest fałszywe.
Proste KA i KB są styczne do okręgu o środku S w punktach A i B, a kąt BMA ma miarę 42°
(rysunek).
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Kąt AKB jest równy
A. 58°
B. 52°
C. 48°
D. 42°
Punkty E i F są środkami boków BC i CD kwadratu ABCD (rysunek).
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli
zdanie jest fałszywe.
Ewa narysowała kwadrat o boku 1, prostokąt o bokach 2 i 1 oraz kąt prosty o wierzchołku O.
Następnie od wierzchołka O kąta prostego odmierzyła na jednym ramieniu kąta odcinek OA
o długości równej przekątnej kwadratu, a na drugim ramieniu – odcinek OB o długości równej
przekątnej prostokąta.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Długość odcinka AB jest równa
Każdy bok kwadratu ABCD podzielono na 3 równe części i połączono kolejno punkty
podziału, w wyniku czego otrzymano ośmiokąt (rysunek).
Które z poniższych zdań jest prawdziwe? Wybierz właściwą odpowiedź spośród
podanych.
A. Ośmiokąt jest foremny.
B. Wszystkie boki ośmiokąta mają taką samą długość.
C. Każdy kąt wewnętrzny ośmiokąta ma miarę 135°.
D. Obwód ośmiokąta jest większy od obwodu kwadratu ABCD.
Na rysunku poniżej przedstawiono siatkę sześcianu. Punkty: P, S, T, W, Z są środkami jego
krawędzi.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Po złożeniu sześcianu z tej siatki punkt P pokryje się z punktem
A. W
B. Z
C. T
D. S
Jedenaście piłeczek, ponumerowanych kolejnymi liczbami naturalnymi od 1 do 11,
wrzucono do pudełka. Janek, nie patrząc na piłeczki, wyjmuje je z pudełka. Ile najmniej
piłeczek musi wyjąć Janek, aby mieć pewność, że przynajmniej jedna wyjęta piłeczka
jest oznaczona liczbą parzystą? Odpowiedź uzasadnij.
Uczniowie klas trzecich pewnego gimnazjum pojechali na wycieczkę pociągiem.
W każdym zajętym przez nich przedziale było ośmioro uczniów. Jeśli w każdym
przedziale byłoby sześcioro uczniów, to zajęliby oni o 3 przedziały więcej. Ilu uczniów
pojechało na tę wycieczkę? Zapisz obliczenia.
Pojemnik z kremem ma kształt walca o promieniu podstawy 4 cm i wysokości 4,5 cm.
Po jego otwarciu okazało się, że krem wypełnia tylko wyżłobioną w pojemniku półkulę
o promieniu 3 cm. Ile razy objętość tej półkuli jest mniejsza od objętości walca? Zapisz
obliczenia.
Zaleszczotki żyją w ściółce leśnej, pod korą obumarłych drzew oraz w glebie. Mają ciało
podzielone na głowotułów i odwłok, cztery pary odnóży krocznych, gruczoły jadowe, a także
gruczoły przędne, które znajdują się na odnóżach gębowych. Zaleszczotki są też
pożytecznymi mieszkańcami uli, w których żywią się roztoczami szkodliwymi dla pszczół
i małymi gąsienicami owadów.
Uzupełnij zdanie. Wybierz właściwe odpowiedzi spośród podanych.
Zaleszczotki należą do A/B, ponieważ mają C/D.
A. pajęczaków
B. owadów
C. cztery pary odnóży krocznych
D. gruczoły jadowe
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F –
jeśli zdanie jest fałszywe.
Uczniowie badali wpływ różnych czynników na kiełkowanie nasion pewnej rośliny.
W tym celu przygotowali trzy zestawy z taką samą liczbą nasion i zapewnili im różne
warunki. Dokumentację doświadczenia przedstawili w tabeli. Znakiem „+” zaznaczyli
obecność danego czynnika w zestawie doświadczalnym, a znakiem „–” brak czynnika
w zestawie. Zapisali też wynik doświadczenia.
Oceń prawdziwość podanych informacji. Wybierz P, jeśli informacja jest prawdziwa,
albo F – jeśli jest fałszywa.
Na rysunku przedstawiono model klatki piersiowej, który uczniowie wykorzystali do
zilustrowania pewnego procesu.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Za pomocą tego modelu pokazano
A. współdziałanie żeber i mięśni klatki piersiowej podczas wdechu.
B. wymianę gazów oddechowych w płucach.
C. znaczenie przepony w wentylacji płuc.
D. wydawanie głosu.