Herbaty owocowe sporządza się z suszonych owoców. Napar, czyli wodny roztwór
otrzymany z mieszaniny suszonych owoców aronii, czarnej porzeczki i płatków kwiatów
malwy, ma barwę brunatnoczerwoną. Po dodaniu wodnego roztworu o odczynie kwasowym
napar przyjmuje barwę różową, a po dodaniu wodnego roztworu o odczynie zasadowym –
barwę fioletową.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli
zdanie jest fałszywe.
W tabeli podano wartości temperatury topnienia i temperatury wrzenia (pod ciśnieniem
1013 hPa) dla wybranych węglowodorów o łańcuchach prostych.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo
F – jeśli zdanie jest fałszywe.
Poniżej zapisano schemat przebiegu reakcji kwasu etanowego (octowego) z substancją Y.
CH3COOH + Y → CH3COOK + H2O
Uzupełnij zdania. Wybierz właściwe odpowiedzi spośród podanych.
Substancją Y w przedstawionej reakcji jest A/B.
Produktami tak zapisanej reakcji są C/D kwasu etanowego (octowego) i woda.
Na rysunku przedstawiono pewne doświadczenie. Przygotowano cztery zestawy
doświadczalne. Do każdej probówki dodano kilka kropli brunatnego płynu Lugola, który
w obecności skrobi zmienia kolor na ciemnogranatowy. Wyniki doświadczenia podano
w tabeli.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Na rysunku przedstawiono fragment układu okresowego pierwiastków.
Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie 1. albo 2.
Spośród dwóch pierwiastków wapń, sód ‒ właściwości bardziej zbliżone do magnezu ma
Na schemacie przedstawiono model cząsteczki pewnego tlenku.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Pierwiastkiem X jest
A. krzem.
B. azot.
C. węgiel.
D. siarka.
Azot, niezbędny do rozwoju roślin, może być dostarczany glebie w postaci nawozów. Masa
atomowa azotu jest równa 14 u.
W poniższej tabeli podano nazwy, wzory i wartości mas cząsteczkowych nawozów
zawierających azot.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Najwięcej gramów azotu dostarczymy glebie, gdy użyjemy 1 kg związku o wzorze
Wykonano doświadczenie, którego przebieg zilustrowano na poniższym rysunku. Roztwory
użyte w doświadczeniu były bezbarwne i klarowne. Doświadczenie przeprowadzono
w temperaturze 25°C.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
W razie oparzeń kwasami, np. stężonym kwasem octowym (etanowym), należy skórę bardzo
dokładnie przemyć wodą. Następnie można zastosować wodny roztwór wodorowęglanu sodu
NaHCO3 o stężeniu procentowym równym 5%.
Ile gramów wodorowęglanu sodu NaHCO3 należy odważyć, aby przygotować
500 g wodnego roztworu stosowanego w razie oparzeń kwasem octowym (etanowym)? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A. 10 g
B. 15 g
C. 20 g
D. 25 g
W tabeli podano nazwy oraz wzory trzech węglowodorów, rozpoczynających szereg
homologiczny alkenów.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F − jeśli jest fałszywe.
Uczniowie obserwowali przebieg doświadczenia zilustrowanego na poniższym schemacie.
Uczniowie w czasie doświadczenia sporządzili notatkę, w której zapisali obserwacje oraz
wnioski.
1. Zawartość probówki zmieniła barwę.
2. W probówce zachodzi reakcja między kwasem i zasadą.
3. Produktem reakcji jest mydło o nazwie stearynian sodu.
4. Roztwór powstający w probówce zaczął się pienić.
Które zdania z notatki są wnioskami z przeprowadzonego doświadczenia? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A. 1. i 3.
B. 2. i 4.
C. 1. i 4.
D. 2. i 3.
W tabeli podano dane dotyczące gęstości czterech metali.
Uczniowie zmierzyli masę prostopadłościanu, wykonanego z jednego z tych metali, oraz
długości jego krawędzi a, b, c. Wyniki pomiarów zapisali w tabeli.
Na podstawie pomiarów obliczyli gęstość metalu, z którego wykonano prostopadłościan.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Po porównaniu wyniku obliczeń z danymi w tabeli gęstości różnych metali uczniowie
stwierdzili, że przedmiot był wykonany
A. z żelaza.
B. z miedzi.
C. z aluminium.
D. ze srebra.
Na rysunku przedstawiono fragment układu okresowego pierwiastków.
Schemat przedstawia mechanizm tworzenia wiązania jonowego między atomami dwóch
pierwiastków – metalem M i niemetalem X. Na schemacie kropkami oznaczono elektrony
walencyjne atomów obu pierwiastków.
W którym wierszu tabeli właściwie zidentyfikowano metal M oraz niemetal X tworzące
wiązanie jonowe według podanego schematu? Wybierz właściwą odpowiedź spośród
podanych.
Wodór występuje w przyrodzie w postaci trzech izotopów:
W użytych zapisach
oznaczono A – liczbę masową, Z – liczbę atomową.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli
zdanie jest fałszywe.
Dwaj uczniowie otrzymali zadanie sporządzenia roztworu wodnego azotanu(V) srebra.
Pierwszy wsypał kryształy AgNO3 do zlewki z wodą destylowaną i całość wymieszał
bagietką. Drugi zamiast wody destylowanej użył wody z kranu, która zawierała rozpuszczone
sole mineralne, m.in. chlorki.
Poniżej zamieszczono fragment tabeli rozpuszczalności soli w wodzie w temperaturze 25 °C.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli
zdanie jest fałszywe.