Poniżej podano wzory sumaryczne pięciu tlenków.
A. SO2
B. NO2
C. K2O
D. CO
E. SO3
W każdym z poniższych zdań zawarto informację o jednym z tych tlenków. Wybierz go
spośród podanych. Zaznacz jedną odpowiedź w każdym wierszu tabeli.
Uczniowie przygotowali dwa roztwory w ten sposób, że do rozpuszczalnika dodali
odpowiednią ilość substancji, którą chcieli rozpuścić. Skład tak powstałych roztworów
zilustrowali poniższym wykresem punktowym.
Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie 1. albo 2.
Stężenie równe 20% wyrażone w procentach masowych ma roztwór
W celu identyfikacji trzech gazów: etanu, etenu i etynu, przygotowano zestaw doświadczalny
przedstawiony na poniższym schemacie.
Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A, B albo C i jej uzasadnienie 1. albo 2.
Po przeprowadzeniu doświadczenia można było zidentyfikować jedynie
W tabeli podano niektóre właściwości fizyczne kilku substancji.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Na powierzchni rtęci nie może pływać lita kulka wykonana
A. z aluminium.
B. z żelaza.
C. ze złota.
D. z ołowiu.
Która substancja w temperaturze 2600 °C jest w stanie lotnym, a w temperaturze
500 °C jest w stanie stałym? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A. aluminium
B. żelazo
C. złoto
D. ołów
W tabeli przedstawiono informacje dotyczące gęstości wybranych substancji gazowych
w temperaturze 25 ° C i pod ciśnieniem 1013 hPa.
Który rysunek przedstawia właściwy sposób zbierania wodoru? Wybierz odpowiedź
A albo B i jej uzasadnienie 1. albo 2.
Poniżej przedstawiono fragment układu okresowego pierwiastków.
Której informacji nie można odczytać z zamieszczonego fragmentu układu okresowego?
Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A. Naturalny wodór stanowią 3 izotopy.
B. Atom magnezu ma 2 elektrony walencyjne.
C. W jądrze atomu sodu znajduje się 11 protonów.
D. Maksymalna wartościowość chloru względem tlenu jest równa 7.
W tabeli przedstawiono rozpuszczalność soli i wodorotlenków w wodzie.
W dwóch probówkach znajdują się wodne roztwory soli.
Korzystając z tabeli rozpuszczalności, wybierz spośród podanych jedną substancję,
której dodanie poskutkuje wytrąceniem osadu w każdej z tych probówek.
A. KBr
B. Mg(NO3)2
C. HBr
D. NaOH
Uzupełnij schemat reakcji estryfikacji. Wybierz spośród podanych wzór kwasu
karboksylowego A albo B oraz wzór alkoholu 1 albo 2.
W celu identyfikacji wodnych roztworów trzech substancji: NaOH, C6H12O6 oraz CH3COOH,
zbadano ich odczyn za pomocą wskaźnika uniwersalnego oraz fenoloftaleiny. Barwy
wskaźników w badanych roztworach zapisano w tabeli.
Oceń prawdziwość poniższych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.
Uzupełnij zdanie tak, aby opisywało ono właściwości roztworu nr 3. Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie 1. albo 2.
Wodny roztwór nr 3 ma odczyn
Na zajęciach koła chemicznego Piotr badał zależność rozpuszczalności azotanu(V) sodu
w wodzie od temperatury. Na podstawie otrzymanych wyników pomiarów sporządził
poniższy wykres.
Dokończ poniższe zdania. Wybierz odpowiedzi spośród podanych.
Jeśli roztwór nasycony w temperaturze 10 °C ogrzejemy do 30 °C, to rozpuszczalność soli
zwiększy się o A / B.
W temperaturze 30 ºC roztwór ten będzie C / D.
A. 15 g/100 g wody
B. 35 g/100 g wody
C. nasycony
D. nienasycony
Na rysunku przedstawiono fragment układu okresowego pierwiastków.
Wybierz zestaw, w którym wymieniono atomy mające taką samą liczbę elektronów na
ostatniej (zewnętrznej) powłoce elektronowej.
A. Na, Mg, Al
B. H, He, Li
C. Be, B, C
D. Be, Mg, Ca
Uczniowie obserwowali przebieg doświadczenia, w którym do kolby z wrzącą wodą wprowadzono płonący magnez nad powierzchnię cieczy. Doświadczenie zilustrowali rysunkiem. Uczniowie obserwowali przebieg doświadczenia, w którym do kolby z wrzącą wodą wprowadzono płonący magnez nad powierzchnię cieczy. Doświadczenie zilustrowali
rysunkiem.
W czasie doświadczenia jeden z uczniów sporządził notatkę, w której zawarł zarówno obserwacje, jak i wnioski.
1. Magnez pali się jasnym, oślepiającym płomieniem.
2. Zachodzi reakcja wymiany pomiędzy magnezem i parą wodną.
3. Na łyżeczce do spalań powstaje biały proszek.
4. Produktami reakcji są tlenek magnezu i wodór.
Które zdania z notatki sporządzonej przez ucznia są obserwacjami z przeprowadzonego
doświadczenia? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A. 1. i 3.
B. 1. i 2.
C. 2. i 4.
D. 3. i 4.
W tabeli podano rodzaje mieszanin oraz wybrane sposoby ich rozdzielania.
Jaki rodzaj mieszaniny otrzymano po całkowitym rozpuszczeniu soli kuchennej w wodzie?
Którą metodę należy zastosować do rozdzielenia tej mieszaniny na składniki?
Wybierz rodzaj mieszaniny A albo B i sposób jej rozdzielenia na składniki 1., 2. albo 3.
W celu odróżnienia kwasu oleinowego od stopionego kwasu palmitynowego wykonano
doświadczenie, którego przebieg przedstawiono na schemacie.
Którą substancję zastosowano jako odczynnik do wykonania doświadczenia? Wybierz
odpowiedź spośród podanych.
A. Roztwór kwasu siarkowego(VI) – H2SO4
B. Roztwór wodorotlenku sodu – NaOH
C. Roztwór bromu w wodzie – Br2(aq)
D. Roztwór wodorotlenku wapnia – Ca(OH)2
Woda gazowana zawiera rozpuszczony w niej tlenek węgla(IV). W tabeli przedstawiono dane
dotyczące zależności rozpuszczalności tlenku węgla(IV) w wodzie od temperatury.
Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe,
lub F – jeśli jest fałszywe.