Na sprężynie zawieszono ciężarek i wprawiono go w ruch drgający. Na rysunku
pokazano położenia ciężarka w wybranych chwilach ruchu.
Odległość między położeniami X i Z jest równa 4 cm.
Dokończ zdanie. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Na podstawie przedstawionych informacji można stwierdzić, że amplituda drgań
ciężarka jest równa
A. 2 cm.
B. 4 cm.
C. 6 cm.
D. 8 cm
Wykres przedstawia zależność drogi od czasu dla dwóch pojazdów K i L.
Prędkość oblicza się według wzoru:
v=s/t, gdzie:
v – prędkość,
s – droga,
t – czas.
Uzupełnij zdania odpowiednią informacją z ramki. Wpisz literę A albo B.
1. Pojazd K w czasie 4 sekund przejechał _____ drogę niż pojazd L.
2. Pojazd K miał _____ prędkość niż pojazd L.
Działanie wielu urządzeń polega na przemianie jednej formy energii w inną.
Oceń, czy zdania są prawdziwe. Zaznacz TAK albo NIE.
1. Silnik elektryczny to urządzenie zamieniające energię elektryczną w energię mechaniczną.
TAK NIE
2. Grzałka elektryczna zamienia energię wewnętrzną wody w energię elektryczną.
TAK NIE
Uczniowie umieścili w misce z wodą (po przeciwnych stronach) dwie łódki
wykonane ze styropianu. Na jednej położyli magnes, a na drugiej – stalowe
gwoździe. Masy obu obciążonych łódek były w przybliżeniu równe.
Dokończ zdanie. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Uczniowie zaobserwowali, że
A. łódka z gwoździami podpłynęła do łódki z magnesem.
B. łódka z magnesem podpłynęła do łódki z gwoździami.
C. obie łódki płynęły ku sobie.
D. obie łódki pozostały w miejscu.
Promień świetlny przechodzi z wody do powietrza.
Który spośród promieni oznaczonych na rysunku numerami 1, 2, 3, 4 prawidłowo przedstawia bieg promienia załamanego na granicy woda – powietrze?
Zaznacz poprawną odpowiedź.
A. 1
B. 2
C. 3
D. 4
Uczniowie mieli wyznaczyć gęstość substancji, z której wykonano klocek
w kształcie prostopadłościanu.
Gęstość oblicza się według wzoru:
p= m/V, gdzie:
p – gęstość,
m – masa,
V – objętość.
Który zestaw przyrządów powinni wybrać uczniowie, aby wyznaczyć gęstość
klocka?
Zaznacz poprawną odpowiedź.
A. Siłomierz i stoper.
B. Wagę i linijkę.
C. Termometr i wagę.
D. Stoper i linijkę.
Dokończ każde zdanie odpowiednią informacją z ramki. Wpisz literę A, B albo C.
1. Kropla deszczu spada na Ziemię w wyniku oddziaływania _____
A. magnetycznego.
B. grawitacyjnego.
C. elektrostatycznego.
2. Energia potencjalna kropli deszczu względem powierzchni Ziemi podczas spadania _____
A. maleje.
B. rośnie.
C. się nie zmienia.
Leżąca na stole kulka z plasteliny została częściowo zgnieciona.
Jak zmieniło się ciśnienie wywierane przez plastelinę na stół?
Oceń, czy zdanie jest prawdziwe. Zaznacz TAK albo NIE.
Ciśnienie zmalało, ponieważ zwiększyła się powierzchnia nacisku.
TAK NIE
Rysunek przedstawia dwie naładowane metalowe kule, które położono obok siebie na izolowanym podłożu.
Oceń, czy zdanie jest prawdziwe. Zaznacz TAK albo NIE.
Kule przyciągną się, ponieważ są naładowane różnoimiennie.
TAK NIE
W obwodzie przedstawionym na rysunku płynie prąd elektryczny. Umowny kierunek prądu przyjęto od dodatniego (+) do ujemnego (–) bieguna źródła napięcia.
Oceń, czy zdania są prawdziwe. Zaznacz TAK albo NIE.
1. Elektrony w tym obwodzie poruszają się zgodnie z zaznaczonym kierunkiem przepływu prądu.
TAK NIE
2. Miernik oznaczony symbolem
, który mierzy natężenie prądu, jest włączony w obwód szeregowo.
TAK NIE
Który z wymienionych przedmiotów można podnieść za pomocą magnesu?
Zaznacz poprawną odpowiedź.
A. gumkę do ścierania
B. aluminiową puszkę
C. stalową nakrętkę
D. kredę do rysowania