Jacek zestawił czynności (przyczyny) związane z wytwarzaniem dźwięku przez strunę gitary i zmiany (skutki) wywołane przez każdą z tych czynności.
W którym wierszu tabeli Jacek niepoprawnie zestawił przyczynę z możliwym skutkiem wywołanym przez nią? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A. I
B. II
C. III
D. IV
Zbudowano obwód elektryczny według poniższego schematu i odczytano wskazania
mierników: U = 4 V, I = 0,2 A.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.
Na wykresie przedstawiono zależność prędkości od czasu w ruchu pewnego ciała.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli
jest fałszywe.
Poniżej przedstawiono wzory czterech węglowodorów.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli
jest fałszywe.
Woda gazowana zawiera rozpuszczony w niej tlenek węgla(IV). W tabeli przedstawiono dane
dotyczące zależności rozpuszczalności tlenku węgla(IV) w wodzie od temperatury.
Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe,
lub F – jeśli jest fałszywe.
W celu odróżnienia kwasu oleinowego od stopionego kwasu palmitynowego wykonano
doświadczenie, którego przebieg przedstawiono na schemacie.
Którą substancję zastosowano jako odczynnik do wykonania doświadczenia? Wybierz
odpowiedź spośród podanych.
A. Roztwór kwasu siarkowego(VI) – H2SO4
B. Roztwór wodorotlenku sodu – NaOH
C. Roztwór bromu w wodzie – Br2(aq)
D. Roztwór wodorotlenku wapnia – Ca(OH)2
W tabeli podano rodzaje mieszanin oraz wybrane sposoby ich rozdzielania.
Jaki rodzaj mieszaniny otrzymano po całkowitym rozpuszczeniu soli kuchennej w wodzie?
Którą metodę należy zastosować do rozdzielenia tej mieszaniny na składniki?
Wybierz rodzaj mieszaniny A albo B i sposób jej rozdzielenia na składniki 1., 2. albo 3.
Uczniowie obserwowali przebieg doświadczenia, w którym do kolby z wrzącą wodą wprowadzono płonący magnez nad powierzchnię cieczy. Doświadczenie zilustrowali rysunkiem. Uczniowie obserwowali przebieg doświadczenia, w którym do kolby z wrzącą wodą wprowadzono płonący magnez nad powierzchnię cieczy. Doświadczenie zilustrowali
rysunkiem.
W czasie doświadczenia jeden z uczniów sporządził notatkę, w której zawarł zarówno obserwacje, jak i wnioski.
1. Magnez pali się jasnym, oślepiającym płomieniem.
2. Zachodzi reakcja wymiany pomiędzy magnezem i parą wodną.
3. Na łyżeczce do spalań powstaje biały proszek.
4. Produktami reakcji są tlenek magnezu i wodór.
Które zdania z notatki sporządzonej przez ucznia są obserwacjami z przeprowadzonego
doświadczenia? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A. 1. i 3.
B. 1. i 2.
C. 2. i 4.
D. 3. i 4.
Na rysunku przedstawiono fragment układu okresowego pierwiastków.
Wybierz zestaw, w którym wymieniono atomy mające taką samą liczbę elektronów na
ostatniej (zewnętrznej) powłoce elektronowej.
A. Na, Mg, Al
B. H, He, Li
C. Be, B, C
D. Be, Mg, Ca
Rośliny są w różny sposób przystosowane do zapylania. Na Kubie rośnie pnącze zapylane przez nietoperze żywiące się jego nektarem kwiatowym. Część roślin wytwarza nad kwiatami wklęsłe liście, odbijające fale dźwiękowe wysyłane przez te zwierzęta. Kwiaty roślin z wklęsłymi liśćmi są dwukrotnie częściej odwiedzane przez nietoperze, niż kwiaty roślin pozbawionych takich liści. Niestety, liście wklęsłe mniej efektywnie przeprowadzają proces fotosyntezy.
https://news.sciencemag.org/sciencenow/2011/07/how-to-invite-bats-for-dinner.html
Które dokończenia zdania można wybrać, aby otrzymać informacje prawdziwe?
Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A. Tylko I.
B. I i II .
C. Tylko II.
D. I i III.
Poniżej zamieszczono fragment ulotki z informacjami o paracetamolu.
Opis działania
Lek o działaniu przeciwbólowym i przeciwgorączkowym […]. Nie uszkadza błony śluzowej żołądka, nie hamuje krzepnięcia krwi. Nie wolno podawać tego leku niemowlętom poniżej 3. miesiąca życia. Przeciwwskazaniem do jego stosowania jest również ciężka niewydolność wątroby i nerek.
Po przeczytaniu fragmentu ulotki oceń prawdziwość stwierdzeń przedstawionych w tabeli. Wybierz P, jeśli informacja jest prawdziwa, lub F – jeśli jest fałszywa.
Aksolotl meksykański jest spotykany w naturze tylko w dwóch wysokogórskich jeziorach Meksyku. Ma pokryte śluzem, masywne ciało oraz 2 pary kończyn. Za dużą głową znajdują się 3 pary zewnętrznych pierzastych skrzeli. Ogon jest długi, bocznie spłaszczony. Na grzbiecie znajduje się grzebień. Aksolotl jest drapieżny, żywi się małymi rybami
i bezkręgowcami.
Wskaż gromadę kręgowców, do której zaliczany jest aksolotl. Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A. Ryby.
B. Płazy.
C. Gady.
D. Ssaki.
Wskazówki:
Na przynależność do gromady (przykładami gromad są własnie ryby, gady, ptaki, płazy czy ssaki) mogą wskazywać wymienione w tekście takie cechy jak pokryte śluzem ciało, co często występuje u zwierząt związanych z wodnym trybem życia. Pewność co do wodnego trybu życia dają skrzela.
Krew człowieka składa się z osocza, krwinek czerwonych i białych oraz płytek krwi. Każdy składnik krwi pełni właściwą dla niego funkcję.
Które elementy krwi transportują tlen do wszystkich komórek ciała? Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie 1. albo 2.
Na schemacie przedstawiono wybrane zależności pokarmowe w biocenozie pola kapusty.
Literami A, B, C oznaczono wybrane populacje.
Na podstawie schematu oceń prawdziwość zdań. Wybierz P, jeśli informacja jest
prawdziwa, lub F – jeśli jest fałszywa.
Od października do marca futro gronostaja ma biały kolor, jedynie końcówka ogona jest
czarna.
Pewien naukowiec przeprowadził doświadczenie z oswojonym drapieżnym jastrzębiem. Do doświadczenia przygotował poruszające się modele różnie ubarwionych gronostajów: całkowicie białych oraz z czarną plamą umiejscowioną w różnych częściach ciała. W terenie wypuszczał wielokrotnie poszczególne modele gronostajów (tyle samo razy w takim samym czasie) i liczył, ile ataków jastrzębia na ofiarę kończyło się jej złapaniem. Wyniki
doświadczenia zilustrował diagramem.
Poniżej sformułowano trzy problemy badawcze:
I Czy rodzaj ubarwienia gronostaja ma wpływ na liczbę skutecznych ataków jastrzębia?
II Wpływ rozmieszczenia plam na futrze gronostaja na prawdopodobieństwo upolowania go przez jastrzębia.
III Dlaczego futro gronostaja nie jest całkowicie białe o każdej porze roku?
Które sformułowania mogą być problemami badawczymi doświadczenia
przeprowadzonego przez tego naukowca? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A. Tylko I.
B. I i II .
C. II i III.
D. Tylko III.
Który wniosek można sformułować na podstawie uzyskanych wyników? Wybierz
odpowiedź spośród podanych.
A. Białe futro bez plam maskuje gronostaja najlepiej.
B. Jastrzębie najczęściej atakują gronostaje z czarną plamą na głowie.
C. Czarna plama na grzbiecie gronostaja skutecznie chroni go przed atakami jastrzębia.
D. Największe szanse na uniknięcie upolowania mają gronostaje z czarną plamą na ogonie