Na diagramie kołowym przedstawiono procentowy udział państw w zanieczyszczaniu wód
Morza Bałtyckiego związkami azotu w 2008 r.
Oceń prawdziwość poniższych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli
jest fałszywe.
Poniższe informacje dotyczą wybranych cech środowiska przyrodniczego i gospodarki
różnych krajów europejskich.
1. Piętrowość klimatyczna i roślinna.
2. Liczne rzeki i potoki górskie.
3. Słabo rozwinięta linia brzegowa.
4. Liczne wiadukty i tunele na szlakach komunikacyjnych.
5. Duży udział gruntów ornych w strukturze użytkowania ziemi.
Wybierz zestaw, w którym podano cechy krajów alpejskich: Austrii i Szwajcarii.
A. 2, 3, 4
B. 1, 2, 5
C. 3, 4, 5
D. 1, 2, 4
Na mapie numerami od I do V oznaczono położenie pasm górskich.
Zaznacz zestaw, w którym podano oznaczenia pasm górskich o przebiegu
południkowym.
A. III, IV
B. I, III, V
C. V, IV
D. I, II, V
Na rysunku przedstawiono oświetlenie Ziemi.
Oceń prawdziwość poniższych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli
jest fałszywe.
Na mapie w skali 1:5 000 000 odległość pomiędzy dwoma miastami wynosi 1 cm.
Dokończ zdanie tak, aby otrzymać zdanie prawdziwe. Wybierz odpowiedź spośród
podanych.
Na mapie, opracowanej w tym samym odwzorowaniu, w skali 1:2 500 000 odległość
pomiędzy tymi samymi miastami wynosi
A. 0,5 cm.
B. 2 cm.
C. 5 cm.
D. 20 cm.
Uczniowie ustawili na stole igłę magnetyczną na podstawce. Gdy igła przyjęła ustaloną
pozycję, rozciągnęli nad nią przewód zgodnie z kierunkiem wyznaczonym przez igłę (patrz
rysunek). Końce przewodu połączyli z biegunami ogniwa. Obserwowali zachowanie się igły.
Następnie powtórzyli doświadczenie, ale zmienili kierunek przepływu prądu elektrycznego
w obwodzie. W pobliżu układu doświadczalnego nie było ciał namagnesowanych.
Oceń prawdziwość poniższych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli
jest fałszywe.
Co dzieje się z ciśnieniem, które człowiek wywiera na podłoże podczas zmiany pozycji
ciała z leżącej na stojącą? Wybierz odpowiedź A, B albo C oraz jej uzasadnienie 1. albo 2.
Worek wykonany z folii ponacinano na paski (rysunek 1.), a następnie potarto go wełnianym
szalikiem. Część pasków wychyliła się do przodu, a część – do tyłu (rysunek 2.).
Oceń prawdziwość poniższych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli
jest fałszywe.
W tabeli przedstawiono wartości ciepła właściwego i gęstości trzech wybranych substancji.
Oceń prawdziwość poniższych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli
jest fałszywe.
„Dekonstrukcja bieli”.
[…] Odcinając się od średniowiecznej tradycji optyki, włoski lekarz Guido
Scarmiglioni dał początek współczesnemu wyróżnieniu trzech barw podstawowych,
postulując na początku XVII wieku, że jest pięć barw: biała, żółta, niebieska, czerwona
i czarna, z których można zestawić wszystkie inne.
Newton, dążąc do poznania natury światła, odkrył, że odpowiadające różnym barwom
promienie uzyskane po przejściu światła słonecznego przez pryzmat nie są następnie
rozszczepiane przez kolejny pryzmat i nazwał te nieredukowalne, jednobarwne wiązki
świetlne czystymi albo prostymi. Newton wyróżnił siedem barw […]. Na podstawie: J. Karpiuk, Dekonstrukcja bieli, „Wiedza i Życie”, nr 7/2011.
Na podstawie tekstu oceń prawdziwość poniższych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest
prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.
W tabelach zapisano dane dotyczące ruchu prostoliniowego dla dwóch ciał: drogi i czasu dla
ciała C1 oraz prędkości i czasu dla ciała C2.
Jakim ruchem poruszają się ciała C1 i C2? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A. Obydwa ciała poruszają się ruchem jednostajnym.
B. Obydwa ciała poruszają się ruchem jednostajnie przyśpieszonym.
C. Ciało C1 porusza się ruchem jednostajnym, a ciało C2 – ruchem jednostajnie przyśpieszonym.
D. Ciało C1 porusza się ruchem jednostajnie przyśpieszonym, a ciało C2 – ruchem jednostajnym.
Na wykresach A–D przedstawiono zależności prędkości od czasu lub drogi od czasu.
Który wykres jest ilustracją ruchu ciała C2? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
Na zajęciach koła chemicznego Piotr badał zależność rozpuszczalności azotanu(V) sodu
w wodzie od temperatury. Na podstawie otrzymanych wyników pomiarów sporządził
poniższy wykres.
Dokończ poniższe zdania. Wybierz odpowiedzi spośród podanych.
Jeśli roztwór nasycony w temperaturze 10 °C ogrzejemy do 30 °C, to rozpuszczalność soli
zwiększy się o A / B.
W temperaturze 30 ºC roztwór ten będzie C / D.
A. 15 g/100 g wody
B. 35 g/100 g wody
C. nasycony
D. nienasycony
W celu identyfikacji wodnych roztworów trzech substancji: NaOH, C6H12O6 oraz CH3COOH,
zbadano ich odczyn za pomocą wskaźnika uniwersalnego oraz fenoloftaleiny. Barwy
wskaźników w badanych roztworach zapisano w tabeli.
Oceń prawdziwość poniższych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.
Uzupełnij zdanie tak, aby opisywało ono właściwości roztworu nr 3. Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie 1. albo 2.
Wodny roztwór nr 3 ma odczyn
Uzupełnij schemat reakcji estryfikacji. Wybierz spośród podanych wzór kwasu
karboksylowego A albo B oraz wzór alkoholu 1 albo 2.